onsdag 17 oktober 2012

Tålamod och träningsmöjligheter

Hej hej!

Gårdagen bjöd på en lektion i tålamod. Vi for in till stan före lunch för att köpa ett nytt chip till en mobiltelefon som jag ska kunna använda under min praktik. Vi sprang runt mer eller mindre hela dagen mellan tre olika ställen för att få det att fungera men tji. När vi tog bussen hem 18.20 hade vi ännu inte lyckats få klart det. Hela proceduren går till som följer: först måste man köpa ett nytt chip på ett ställe, gå till nästa för att få det registrerat (vilket bara fungerar om man har ett brasilianskt personnummer för annars får/kan man inte ha mobiltelefon i detta land), gå tillbaka till det första stället för att kunna använda telefonen och för att få bonus kopplat till chippet. Sen borde det ha varit klart. Problemet var egentligen inte de långa köerna på varje ställe utan att det inte fungerade. Först visade sig kortet inte alls vara registrerat, sen låg systemet nere osv osv osv. Ja, resultatet var iallafall att vårt uppdrag inte lyckades bli klart. Vi gör ett nytt försök nästa gång vi är i stan. 

En annan ineffektiv sak jag fick lära mig var hur man för över pengar från sitt konto till ett annat i samma bank. Man ställer sig i den långa kön till bankomaten och tar ut sina pengar (max 3000 kr/48 timmar) sedan ställer man sig i den långa kön 1 meter bredvid för att sätta in pengarna i ett kuvert i samma bank, i en annan automat. Puh. Jaja. Om inte annat blir man ju tacksam för vårt svenska effektiva (oftast) system. 

I stan snubblade jag förresten på ett utomhusgym. Kanske får bli ett träningspass där nån dag. I träningsväg promenerar jag annars mycket på stranden. Vi bor också högst upp i byn och det är två mycket branta backar upp så det är träning bara att gå upp och ner till stranden och till busshållplatsen. Någon springtur har det ännu inte blivit. Tror de byts ut till djungeltrekking istället. :)

Uatubas lokala gym!
Dagens arbetsuppgift är att bli klar med parlören som ska sitta i pärmarna som Annika har liggandes på de två lokala hotell/hostel som hon samarbetar med. Sedan ska jag påbörja annonstext till hennes Amazonasresa. Mina arbetstider är minst sagt varierande. Jag får arbetsuppgifter och jobbar vilka tider jag känner för. Eftersom vi var i stan nästan hela dan igår hann jag bara jobba lite på förmiddagen. Sedan satt jag kvällen fram till ett på natten när Internet bestämde sig för att stängas ner. Då gick jag och la mig med geckoödlan och en stor gräshoppa som prompt skulle med in i mitt sovrum.
 
Kram Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar