fredag 12 oktober 2012

Dagvill & allergisk reaktion

Hej hallå!
Jag har inte varit här så många dagar och redan har jag börjat tappa bort vilken dag det är. Befriande på nåt sätt! Idag har jag lärt känna den brasilianska vardagen.

Förmiddagen ägnade jag åt att ta det lugnt på verandan och läsa på om företaget. Vid lunch åkte vi in till Ubatuba som är närmaste stad och ligger 2 mil bort. Staden har ca 80.000 invånare, men känns ändå väldigt liten. De flesta bor i små "förbyar" på alla de olika stränder som ligger runt omkring staden och många bor också i djungelbyar, så själva staden känns mer som ett litet samhälle. Vi åt billig (ca 15 kronor) och jättegod lunch och gick sedan runt och handlade mat och nödvändigheter. Vi var inte hemma förrän halv sju igen. 

Igår visade sig de första tecknen på att jag ju faktiskt är i ett tropiskt land. Trodde först det var klassiska utlandsmyggbett, men icke. Det som först var små röda "myggbett" liksom växte över natten och när jag vaknade var mitt högra ben fullt med stora röda blemmor och foten riktigt svullen. Här och där på armarna har jag likadana blemmor och på höger arm har några svullnat upp så det ser ut som jag fått en till armbåge. Om det kliar? Jepp! 
Passade på att köpa nån kräm mot allergisk reaktion på apoteket i stan och nu har det lugnat sig lite. Har fått förklarat för mig att det ska vara bett efter helt ofarliga strandflugor som äntligen fick sig lite nytt färskt turistblod. Och mamma - jag reder mig nog! :)

Gästerna som bokat in sig för helgen avbokade tyvärr pga dåligt väder. Svårt att förstå först, eftersom det var strålande sol och ca 25 grader fram till klockan 4 på em. Men sen kom regnet....som tur var hade vi paraply med oss i stan. Och när vi kom hem satte vi oss på verandan och åt kvällsmat till ljudet av det fallande tropiska regnet. Mysigt!

Näe ni, nu ska jag ta och lägga mig i hängmattan och njuta av djungelljuden och de sista sidorna på min intressanta bok. Må gott. Ciao ciao!

Kram Lotta

2 kommentarer:

  1. Åh vad härligt att du är dääär! Mindre härligt med sandflies :/ Ser med spänning fram emot mer läsning och lite bilder! Kram Cecilia

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det?! Kul att du hänger med mig nu när jag är i Sydamerika och du i Sverige. Det trodde jag inte för ett halvår sedan, haha! Kram.

    SvaraRadera