torsdag 14 april 2011

Paus i vardagen


Precis när ni kanske trodde jag fått bloggtorka dyker jag upp med bilder från somriga Rom som jag och maken besökt i dagarna. Staden visade sig från sin bästa sida med 25 graders värme, strålande sol och blå himmel. Colusseum var verkligen enorm, liksom turistflockarna. Vi lyckades dock nästla oss förbi alla köer på ett smidigt sätt genom att först besöka ett museum i närheten och på så sätt få VIP-biljetter, he he. Och inte behövde vi betala för entrén heller eftersom det visade sig vara kulturell vecka i Rom och därmed gratis. Gratis var också en märkeshandväska som en fint kostymklädd italienare i en bil ville ge mig i present. Han undrade om hjälp med vägen och berättade att han arbetade för en finare märkeskedja.....sedan halade han fram en handväska ur en påse och ville ge mig i present. Det hela kändes skumt, men kanske var det på riktigt? Nåja, jag kan leva utan märkesväskor eller piratkopior eller vad det nu var.....

Under våra promenader passerade vi både Spanska trappan och Fontana di Trevi, båda smått kaotiska platser som vimlade av turister, trafik och försäljare av onödiga småprylar. Näe, bättre var då den kalla ölen på en stilla bakgata som hämtad ur Romeo & Julia.

Dagarna bjöd som sagt på mycket sol, en hel del pasta och pizza, några kalla öl, gott rött vin och några blåsor under fötterna av allt promenerande. Fotograferingen kom lite i skymundan. Summan av det hela blev en skön paus i vardagen.


På hemvägen passerade vi Alperna. Går inte att klaga på den utsikten, även om det var lite luftgropar över bergen.

Kram L.

1 kommentar:

  1. Vad härligt! Sitter som mest och kollar på resor just nu men det är så svårt att bestämma sig, kanarieöarna? Sicilien? Kenya? eller thailand kanske? Vill ju åka över allt! Men min plånbok håller liksom inte med, haha. Kram

    SvaraRadera